måndag 15 oktober 2012

Åtgärder taket m.m.

Letar med ljus och lykta efter att komplettera mitt tvåkupiga lertegel från Heby med 100 pannor. Takläggare uppger att det förmodligen är 5-10% som inte kan användas igen. Så det finns nu tre alternativ för mig; nya pannor från Benders, komplettera de pannor jag har eller köpa cirka 1000 pannor från någon annans tak. Har försökt att ta reda på lite mer om detta och det är mycket att tänka på! Hursomhelst så inväntar jag offert nu så då får vi se vad beslutet blir...

Hade ju även två VVS gubbar på besök förra gången jag var i huset för att få någon prisbild kring att installera badrum på vinden. Inte mitt första alternativ egentligen men det är så synd att tumma på bottenvåningens fina planlösning, det har ju inte funnits badrum där för länge sedan. Baksidan var ju finingången har jag fått höra av en äldre kvinna i trakten....fast ett badrum på baksidan kan man ju fnissa åt! :-)

4 kommentarer:

  1. Är det inte lättare att ha badrummet på bottenvåningen? Tänker på det här med risk för vattenskador osv. Men vad vet jag? Jag beundrar din energi! Hoppas allt är bra i övrigt. Vi hörs

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tänker så oxå Ingela men det kan bli svårt att få till, ganska lite med plats! Får se lite mer när väggarna kommer fram! Skall till Byggnadsvård på Nääs i november för att få veta mer om hur det såg ut när det byggdes! Ringde dig förut men du va på möte..hoppas du har det bra! Kram!

      Radera
  2. Klart du ska ha kvar ditt tegel! Försök hitta så likt som möjligt, annonsera på blocket, folk har så mycket liggande, vi har just lagt om vårt och kompletterat med begagnat, det mesta heby men även annat omärkt. Fast den takfirma som skulle göra jobbet var inte vana att jobba med gamla hus, det slutade med att vi fick göra det själva. Så hitta rätt folk från början är mitt tips./ Stella

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Jag har kollat efter tegel på Hedenstedt och de har som jag kan köpa! Har nu fått en offert från ett byggnadsvårdsföretag och han bedömde att teglet var för bra för att kassera, kändes riktigt bra! :-)
      Kul att du hittade hit!

      Radera