måndag 17 augusti 2015

Torpets utsida klar!

Nu under försommaren och semestern har torpets utsida gjorts klar. Hantverkare har gjort spröjs i de dubbelbågarna som fanns tidigare i torpet för att få ett enhetligt utseende. Alla fönster sitter nu på plats. Under semestern har jag även gjort i ordning ytterdörrarna på torpet så att de får ett bättre skydd. Färgen var en blandning mellan den understa kromoxidgrön och den yttre som var mer nedtonad grön. Tycker resultatet blev bra!

 
 



 
 
Har även haft hjälp av en entreprenadfirma för att gräva ner strömkabeln från luftledning. Han grävde även ner en del dräneringsrör runt huset för att minska fuktbelastningen på torpargrunden. Under sommaren har även jag kompletterat ytterligare med dräneringsrör på en av torpets gavel. Huset står på berg och det har inte riktigt funnits en bra vattenavledning från berget. Hoppas nu att detta gör skillnad för torpargrunden! Annars så har vedboden fått sig ny panel på två sidor och nyrenoverat fönster. Förstärkningen av träbjälken mellan torpets våningar har skett med ett vinkeljärn och ny takpanel inne.
 



Hann även med att anlägga grus runt tre av torpets sidor med stenkant!

Eftersom min farstukvist inte är centrerad på torpet så har jag känt att det känns tomt, det ordnade sig något med en parksoffa som jag inhandlade samt lite krukor
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar